Digital planvarsel
Planprosessen tilbyr digital varsel om planoppstart til alle berørte parter. Løsningen ble lansert januar 2021.
Årlig utarbeider private aktører og kommuner rundt 1 600 reguleringsplaner for utnyttelse av landområder. Når nye veier, sykehus, næringsbygg og boliger skal bygges, vil det alltid være naboer som berøres. Utbygger har plikt til å informere både berørte parter og offentlige høringsinstanser om reguleringsplanene. Digital planvarsel løser dette og informasjonen skal sikre at alle har mulighet til å komme med innspill til planene før de iverksettes. I et veiprosjekt kan det være snakk om mange tusen berørte naboer, og planvarslingen skal skje i minst tre omganger: i oppstartsfasen, i høringsfasen og når planen er vedtatt.
Med digital planvarsel betyr det slutten på fysisk sending av varslingsbrev.
I et drøyt år har Kommunal- og moderniseringsdepartementet, nå Kommunal- og distriksdepartementet (KDD), jobbet med å lage en digital verktøykasse som gjør det mulig å utvikle digitale løsninger for planområdet.
– Digitalisering av plan- og byggeprosesser er viktig for at innbyggere, næringsliv og frivillig sektor skal få en enklere hverdag. Nå er vi i gang med å digitalisere planprosessene, uttalte Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister (H) under lanseringen i januar 2021.
Digital varsling av berørte parter med funksjoner for:
- Definer planområde
- Legg til høringsinstanser
- Varslingsskjema med opplysninger om planarbeid
- Legg til dokumenter som vedlegg til skjema
- Kontroll og validering av skjema
- Send varsel som forslagsstiller eller plankonsulent
- Distribusjon av planvarsel via Altinn
- Oversikt med kvitteringer og tilbakemeldinger
- Samlerapporter over kommentarer og tilbakemeldinger